PALVELUVERKKOMUUTOKSESTA, julkaistu YU 30.10.2024


Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä on harkinnut kantaansa palveluverkkomuutoksesta ja perehtynyt mm. Karhen tilanteeseen käytössä olleiden selvitysten pohjalta.


Karhen koulun lakkauttaminen perustuu oppilaiden vähyyteen, jonka ennustetaan laskevan n. 20 oppilaaseen. Selvitykset osoittava yli 50 oppilaan koulu olevan toimivan. Näin jokaiselle vuosiluokalle riittää n. 10 lasta ja mahdollistaa opetussuunnitelman mukaiset projekti-, pari sekä ryhmätyöt järkevästi. Muutaman oppilaan luokalla, joudutaan tilanteeseen, jossa työ tehdään aina samojen lasten kesken, eikä tilanne välttämättä ole optimaalinen. Aito valinnaisuus (3-5 luokilla) kärsii vähäisestä oppilasmäärästä, eikä siis toteudu.


Pienessä yksikössä opettajien poissaolot ja pätevien sijaisten saaminen ovat suurempi haaste (yhdysluokat), myös kollegoiden tukea on vähemmän saatavilla. Kaupungin on aina huolehdittava henkilöstön työhyvinvoinnista ja turvallisista työoloista. Em. asioiden lisäksi oppilasmäärän väheneminen kasvattaa edelleen oppilaskohtaista kustannusta. On epäoikeudenmukaista oppilaita kohtaan, että yhdessä koulussa kustannus on viisinkertainen (~ 2 000 € / ~ 10 000 €).  


Yleinen suuntaus (syntyvyyden lasku, maaseudulta muutto) vaikuttaa lapsimäärän vähenemiseen. Alueen vetovoimaan tai elinvoimaisuuteen koulu ei vaikuta, eikä ole elinehto kylän olemassaololle. Esim. Kurusta lakkautettiin Parkkuun kyläkoulu vuonna 2010. Kylä on edelleen vireä, kiitos erittäin aktiivisen kyläyhdistyksen. Uskomme Karhenkin säilyvän elinvoimaisena, aktiivisten asukkaiden voimin. Uudet kaavoittuvat tontit ovat kylälle vetovoimatekijä, mutta takaako se kuitenkaan 40 uutta oppilasta, ja sama määrä lisää koulun säilymiseksi tarvitaan n. kuuden vuoden välein.


Suuri osa oppilaista on jo tällä hetkellä koulukuljetuksen piirissä ja kuljetetaan Karhen koululle. Karhen läheisyydessä on kaksi (Mutala, Viljakkala) koulua ja koska Viljakkalan kouluun integroidutaan joka tapauksessa 7. luokalle, on järkevintä yhdistyä sinne. Lasten kannalta integroituminen on sitä helpompaa, mitä nuorempi lapsi on, sillä murrosikäisenä (ehkä ikäluokkansa ainoana) uuteen ryhmään mukaan pääseminen on todella haasteellista ja helposti voi joutua leimatuksi, ehkä kiusatuksi.  


Liian vähän on huomioitu yhdistymisen vaikutuksia Viljakkalan koulun opetusryhmien kokoon. Muutos helpottaa Viljakkalassa pienempien ryhmien muodostamista ja mahdollistaa useammalle opetuksen maltillisen kokoisessa ryhmässä. Tämä on merkittävä parannus Viljakkalan yhtenäiskoululle. Yhdistymistä ei ole syytä pelätä koulun koon perusteella, sillä tutkimukset osoittava, että siirtyminen isompaan opetusyksikköön ei huononna oppimistuloksia. Isossa koulussa on myös paljon hyviä puolia mm. enemmän ikätovereita. Oppilaalle tärkeintä on kuitenkin luottamuksellinen suhde opettajaan ja luokkatoverit.  


Ylöjärvellä ympäristöpainotteista opetusta voidaan ja tulee järjestää laajemmin, sillä tietotaito on jaettavissa. Meillä luonto on aina lähellä, joten koulut voivat olla ympäristökouluja. Tarvitaan vain innostuneita ja vihkiytyneitä opettajia.


Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä on päätynyt kannattamaan faktoihin perustuvaa palveluverkkomuutosta, mukaan lukien Karhen koulun toiminnan päättäminen vuonna 2025.

Ylöjärven Sos.dem. valtuustoryhmä